Voor Smappee, de Belgische start-up in slimme energiemonitoring, was 2016 een topjaar. Het bedrijf breidde zijn producten uit, nam verschillende internationale awards in ontvangst, kreeg een kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro en zag zijn omzet verdubbelen voor het derde jaar op rij. In 2017 zet Smappee de stap van start-up naar scale-up door: een verdubbeling van het aantal medewerkers en de omzet en het extra groeikapitaal. Deze doelstelling wil het bedrijf bereiken door internationaal en lokaal te investeren in mensen, productinnovatie en nieuwe markten en segmenten.

Inspelen op de markt

De markt biedt Smappee nog heel wat onbenutte opportuniteiten volgens Stefan Grosjean, CEO en oprichter van Smappee: “Wereldwijd denken mensen steeds bewuster na over de manier waarop ze omgaan met energie. Hier zijn drie redenen voor. Enerzijds is men bezorgd over de stijgende energieprijzen. Anderzijds biedt de komst van IoT en Connected Home grote opportuniteiten voor energiebeheer. Tenslotte stuurt de klimaatverandering de transitie naar hernieuwbare energie. Smappee speelt in op al deze zaken en kan een centrale rol spelen in de energie-efficiënte, slimme woning van morgen.” Het bedrijf kijkt daarom uit om nieuwe hubs te openen in Silicon Valley of Singapore om er de vinger aan de pols te houden van de markt en hun klanten lokaal bij te staan.

Investeren in innovatie en 30 extra mensen

Om de groeiplannen te ondersteunen zal Smappee het komende jaar sterk investeren in nieuwe medewerkers en productinnovatie. De start-up wil minstens 30 mensen aannemen, meer dan een verdubbeling van het aantal medewerkers, waarvan het grootste deel zal werken in het hoofdkantoor in Kortrijk bij de afdelingen sales & business development, R&D, marketing en de helpdesk. Ook voor de producten heeft Smappee grote plannen: “Recent integreerden we SolarCoins, verbeterde toestelherkenning en lanceerden we de gas-en watermonitor -zo werd Smappee de eerste app die zowel gas, water, solar en elektriciteit combineert-. We blijven onze producten verfijnen en er komen enkele nieuwe producten aan. Daarnaast werken we aan een ferme uitbreiding van onze diensten o.a. premium services en samenwerkingen met andere IoT-producten en - dienstverleners”, aldus Stefan Grosjean.

Internationale erkenning

Smappee kon vorig jaar rekenen op heel wat nationale en internationale erkenning, zo won de energiemonitor en -app de Trends Business Tour Awards, Energy App Award en de Energy Globe Award. De slimme energiemonitors zijn ondertussen te koop in 85 landen wereldwijd. De Smappee-gebruikers produceerden naar schatting zelf 5.110 MWh aan zonne-energie en verdienden sinds de release van SolarCoin in oktober 5110 SolarCoins.