Kortrijk, België / Cologne, Duitsland 7 november 2019 Het innovatieve Belgische clean-tech bedrijf Smappee speelt een echte voortrekkersrol op vlak van energiebeheer en aanverwante oplossingen. Smappee’s voornaamste product, het energiebeheersysteem (EMS) Smappee Infinity, verzamelt realtime en historische productie- en verbruiksgegevens tot op toestelniveau. Zo bekom je relevante inzichten in je energieverbruik. Op basis van die inzichten optimaliseert Smappee de energie-efficiëntie door alle energiestromen en relevante toestellen te beheren, onafhankelijk van fabrikant of merk. Smappee is begonnen met de integratie van EEBUS-communicatie in zijn energiebeheerproducten en -oplossingen, met als eerste de Smappee Genius, de gateway tussen hun monitoringsysteem en de cloud. EEBUS zorgt voor connectiviteit en compatibiliteit met alle categorieën van de belangrijkste huishoudelijke toestellen. Smappee Genius zal zo vraag en aanbod van energie kunnen optimaliseren op basis van gestandaardiseerde gebruiksscenario’s. Voor de software-integratie werkt Smappee samen met KEO GmbH, de toonaangevende EEBUS-integrator met jarenlange ervaring in EEBUS-implementaties.

“Het EEBUS-initiatief linkt alle energieverbruikers in huis met elkaar via een wereldwijde taal voor energie, los van fabrikanten. Deze visie gaat hand in hand met Smappee's doelstelling om het hart te worden van elk slim gebouw waar het de energiestromen automatisch beheert door alle toestellen, ongeacht hun merk, aan te sturen en zelfvoorziening mogelijk te maken. Daarom ben ik heel trots op Smappee’s integratie met EEBUS. Onze gebruikers zullen kunnen genieten van alle EEBUS- gebruiksscenario’s en partners zullen hun producten of diensten nog sneller kunnen integreren in ons steeds groeiende ecosysteem.”, aldus Stefan Grosjean, CEO van Smappee.

EEBUS voor connectiviteit en interoperabiliteit binnen een groot sectoroverschrijdend netwerk.
Met een fabrikantonafhankelijke en gestandaardiseerde taal, biedt EEBUS een open standaard voor energie in het internet der dingen. EEBUS-communicatie is gebaseerd op toestellen die gebruiksscenario’s toepassen die uitgewerkt zijn door een sectoroverschrijdend netwerk van bedrijven en verenigingen. De EEBUS-specificaties maken de ontwikkeling mogelijk van een toekomstbestendige, makkelijk te onderhouden en eenvoudige interface die toestellen verbindt met een centraal energiebeheersysteem of -platform en het net. Op die manier spreekt elk relevant toestel, van zonnepanelen en warmtepompen tot elektrische voertuigen dezelfde taal en kan het worden beheerd in overeenstemming met de energiemarkt of signalen van het net. Op vlak van energiebeheer maakt EEBUS de ontwikkeling van toepassingen mogelijk zoals optimalisatie van het eigen verbruik, tariefgeoptimaliseerde werking van toestellen tot netoptimalisatie.

Bovendien stelt EEBUS het energiebeheersysteem in staat om alle relevante verbruikers in een gebouw te bundelen. Hierdoor krijgt het gebouw een centrale interface en een contactpunt voor netstabilisatie en energiebalanceringsmechanismen. Netwerkbeheerders halen voordeel uit deze gestandaardiseerde communicatie-interface met het net. Respectieve EEBUS-toepassingen bieden namelijk realtime transparantie van verbruiken in een gebouw en stellen de netbeheerders in staat om dynamische waarden in te stellen voor maximaal stroomverbruik op de netwerkaansluitpunten. In kritieke netsituaties kan op die manier een overbelasting of zelfs stroomuitval van het elektriciteitsnet worden voorkomen.

Picture 1 Smart Building ecosystem with Smappee EMS speaking EEBUS

Afbeelding 1: Slim gebouw waarin Smappee’s energiebeheersysteem communiceert via EEBUS.

“Op basis van de gestandaardiseerde EEBUS- gebruiksscenario’s, kunnen fabrikanten en leveranciers van toestellen en energiesystemen interoperabele producten en oplossingen aanbieden. Smappee’s toewijding aan de implementatie van EEBUS zal slimme huizen in staat stellen om EEBUS te spreken en daarmee de uitrol van EEBUS-netwerken in de markt stimuleren. We zijn verheugd dat we Smappee tot lid van het initiatief kunnen rekenen. We zijn ervan overtuigd dat hun kennis en ervaring op vlak van energiebeheer kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de EEBUS-specificaties.” zegt Dr. Bernhard Thies, voorzitter van het EEBus Initiative e.V.

Gebouwen smart grid ready maken.
Met de EEBUS-integratie versterkt Smappee zijn positie van uitgebreide en toekomstbestendige tool voor energiebeheer op de markt. Binnenkort zal hun technologie alle EEBUS- gebruiksscenario’s ondersteunen waardoor het zijn gebruikers heel wat toegevoegde waarde kan bieden. De compatibiliteit met de belangrijkste toestelcategorieën zoals EVs, witgoed, HVAC, zonnepanelen en batterijomvormers zorgt voor een naadloze communicatie tussen het energiebeheersysteem, de toestellen onderling en het net. Door de gestandaardiseerde EEBUS- gebruiksscenario’s toe te passen binnen residentieel en commercieel energiebeheer, verhoogt men de zelfvoorziening en bespaart extra kosten. Met EEBUS kan het energiebeheersysteem ook overbelasting van het lokale energiesysteem voorkomen.

Bovendien is het steeds groeiende Smappee-ecosysteem, met controle over een breed scala aan smart home-toestellen van verschillende fabrikanten, uitbreidbaar met nog meer toestellen en systemen via de EEBUS-connectiviteit.

Daarnaast wordt toestel- en gebouwcompatibiliteit met het smart grid steeds belangrijker. Variabele tarieven en netsignalen vereisen een gestandaardiseerde interface in het gebouw om mee te communiceren. Deze gemeenschappelijke interface beheert vervolgens verbonden verbruikers binnen het huis dienovereenkomstig. Het mogelijk maken van deze functie in de energie-infrastructuur is in de toekomst relevant voor zowel residentiële als commerciële gebouwen, aangezien deze evenzeer deel uitmaken van het totale energiesysteem en dus invloed hebben op de netstabiliteit en marktmechanismen.

Smappee’s energiebeheersyteem spreekt binnenkort EEBUS – geïmplementeerd door KEO.
Smappee zal gaan samenwerken met het in Keulen gevestigde softwarebedrijf KEO GmbH om de EEBUS-communicatie in de Smappee Genius te implementeren. Als toonaangevende EEBUS-integrator is KEO een expert in alle aspecten van de EEBUS-standaard. KEO biedt met de EEBUS-standaard een portfolio van gestandaardiseerde EEBUS-oplossingen en begeleidt klanten vanaf de eerste demoversie tot het voltooide product. In navolging van deze werkwijze zijn Smappee en KEO al beginnen werken aan de invoering van de EEBUS-norm in de Smappee Genius.

Picture 2: Smappee Genius, enabler of various energy services and control based on EEBUS communication

Afbeelding 2: Smappee Genius biedt verschillende energieservices en -beheer op basis van EEBUS-communicatie.

"We zijn zeer tevreden om met een innovatief en toekomstgericht bedrijf als Smappee te werken aan de integratie van EEBUS in hun oplossingen voor energiebeheer voor de residentiële en commerciële sector", zegt Marc Eulen, Managing Partner van KEO GmbH. “Door zich te verbinden aan EEBUS heeft Smappee binnenkort toegang tot een groot internationaal netwerk van EEBUS-toestellen om nieuwe samenwerkingen op te zetten en hun technologie ermee te verbinden. In de nabije toekomst zal energiebeheer een essentiële rol spelen in alle slimme gebouwen en woningen. Het aanbieden van een centraal energiebeheersysteem in het gebouw dat gestandaardiseerde gebruiksscenario’s ondersteunt, zal essentiële problemen oplossen en toegevoegde waarde creëren voor de eindklanten en voor het totale energiesysteem."

Over EEBUS.
Het EEBUS Initiative is een non-profit organisatie met meer dan 60 leden als toonaangevende belanghebbenden op alle terreinen van verbonden woningen, elektrische mobiliteit, energie en slimme apparaten. De leden van EEBUS werken in verschillende werkgroepen samen om een en dezelfde taal in te stellen voor de interoperabiliteit van verbonden apparaten. Slimme verwarming, elektrische voertuigen, fotovoltaïsche systemen, smart home-systemen, energiebeheersystemen en andere apparaten kunnen zo naadloos communiceren over energiebeheer en bruikbaarheid. Ga voor meer informatie naar http://www.eebus.org.

Over KEO GmbH.
KEO is de toonaangevende EEBUS Software Integrator. Met zijn EEBUS Software Stacks koppelt het bedrijf energierelevante apparaten aan energiebeheersystemen en het net. De softwareoplossingen van KEO zijn gebaseerd op verschillende technologieën, onafhankelijk van de fabrikant en aangepast aan verschillende domeinen. De EEBUS-producten en -diensten bevorderen de integratie van een gemeenschappelijke taal voor energie en zorgen voor naadloze communicatie. Naast Connectivity-Stacks biedt KEO testinstrumenten en -omgevingen die betrekking hebben op EEBUS-specificaties. Ga voor meer informatie naar www.keo-connectivity.com.

Over Smappee.
Smappee is een bekroond internationaal cleantechbedrijf dat zijn klanten wil helpen energie en geld te besparen door hun energieverbruik te verlagen en hun energie-efficiëntie te verhogen. Ons toekomstbestendige energiemonitoringsysteem maakt gebruik van geavanceerde technologie om het gebruik van elektriciteit, zonne-energie, gas en water in real time te analyseren. Smappee is een toonaangevende speler die nauwkeurige energiegegevens aanreikt tot op apparaatniveau. Dankzij de lage kosten en meerdere integratiemogelijkheden is Smappee de keuze bij uitstek voor leveranciers van energiediensten (ESCo's) en bedrijven die op zoek zijn naar integratie van IoT-energietechnologie.

Perscontact KEO
Annike Abromeit