EasyMeter and Smappee

Slimme meter met toestelherkenning voor elke Europeaan

Amsterdam, 3 oktober 2017 De Duitse meterfabrikant EasyMeter en de Belgische slimme energiemonitor Smappee leggen de lat hoger voor de slimme meter tijdens de European Utility Week. Zij stellen er een meter voor die, in tegenstelling tot de huidige slimme meters, realtime inzicht in het energieverbruik tot op toestelniveau en zo de consument betrekt bij zijn energieconsumptie. EasyMeter en Smappee zijn overtuigd dat dat inzicht de sleutel tot succes is voor de slimme meter, die tot nu toe zijn potentieel en de beoogde resultaten niet waar maakt.

Huidige slimme meter niet slim genoeg

De EU wil tegen 2020 minstens 80 procent van alle analoge elektriciteitsmeters vervangen door slimme meters. Het doel is om de uitstoot en het energieverbruik in Europa tot 9 procent verminderen. “Bijna alle Europese landen zijn bezig met de implementatie van de slimme meter voor de uitbouw van slimme transmissie-en distributienetten”, vertelt Heinrich Wienold, CEO bij EasyMeter. “Maar we zien dat de huidige slimme meters niet kosteneffectief zijn en de energie-efficiëntie niet verhogen. Overheden willen goedkope oplossingen die ze snel en probleemloos op de markt kunnen zetten. Energie- en kostenbesparingen voor de consument is niet hun voornaamste motivatie. De consument voelt zich niet betrokken en past zijn energieverbruiksgewoonten dus ook niet aan.”

Slimme meter met Smappee-technologie

Om de slimme meter succesvol te maken, is er nood aan realtime data tot op toestelniveau. Dat inzicht dringt stilaan ook door bij de overheid en de energiebedrijven. “Als je wilt dat consumenten minder energie verbruiken, moet je hen op een leuke manier aanmoedigen”, aldus Stefan Grosjean, oprichter en CEO van Smappee. “Samen met EasyMeter dachten we een kant-en-klare oplossing uit; een nieuwe standaard voor de slimme meter: een slimme meter met Smappee-technologie.” Smappee en EasyMeter voorzien een extra Smappee-poort, de S1-poort, waarop ze de slimme energiemonitor aansluiten. Deze eenvoudige en goedkope oplossing kan de realtime energieproductie van de zonnepanelen en de verbruiksgegevens tot op toestelniveau uit de meter halen. “Die informatie kan de consument in de Smappee-app volgen en meteen ingrijpen hoe en wanneer hij dat wil”, zegt Grosjean. “Zo kan hij zijn verbruiksgedrag aanpassen en echt besparen.” Ook voor de overheden en de energiebedrijven is dit een ideale oplossing. Dankzij een kleine ingreep, kunnen ze de burgers actief betrekken bij het behalen van de milieudoelstellingen en hun slimme transmissie-en distributienetten verder uitbouwen.

Lees ook de blogpost Energie besparen met slimme meters kan enkel als ze ook echt slim zijn. Afbeeldingen van de EasyMeter en Smappee Plus zijn hier te downloaden.

Over EasyMeter

EasyMeter is niet het eerste bedrijf dat ooit elektriciteitsmeters bouwde. De bedoeling is echter om de meters beter te maken – beter op het vlak van nauwkeurigheid, levensduur, stevigheid, modulariteit en interactie met andere toepassingen. Technologie was het begin, “best in class” is het resultaat. De onderneming EasyMeter GmbH staat voor eenvoudige, modulaire meteroplossingen. Ontwikkeling en productie vinden plaats in Bielefeld, Westfalen. We spreken dus terecht over “metertechnologie made in Germany”. Zeer belangrijk zijn de nabijheid tot de klant en een korte leverketen. “German Engineering” is voor EasyMeter niet alleen een begrip, maar ook een kenmerk dat in de praktijk van de ontwikkeling en productie aan hoge kwaliteitseisen wordt gekoppeld. Al sinds 2009 zijn onze meters uitgerust met een door onszelf ontwikkelde meetchip. Elke meter die de fabriek verlaat, is het resultaat van van zorgvuldige kwaliteitscontrole, engagement, vakkennis en de juiste portie passie, en is klaar voor levenslang gebruik. Daarop kunt u steevast vertrouwen. Sinds 2010 staat het bedrijf onder leiding van Heinrich Wienold, visionair op het vlak van elektriciteitsmeters en ex-zaakvoerder van EFR GmbH. De eerste meter werd al een hele tijd geleden geproduceerd. Vandaag bieden wij onze klanten een brede waaier aan producten, van wisselstroom- en draaistroommeters, over industriële meters tot aanvullende toebehoren. Meer informatie over de producten en de onderneming vindt u op de website www.easymeter.com

Over Smappee

Smappee ontwikkelt innovatieve oplossingen die duurzaam energiegebruik bevorderen. Zijn slimme monitors analyseren het verbruik van zonne-energie, gas, water en elektriciteit – zij waren de eerste die het elektriciteitsverbruik meet tot op toestelniveau voor alle belangrijke apparaten-. Gebruikers krijgen inzicht via gedetailleerde rekeningen en ontdekken hun energieverbruik, energievreters, sluimerverbruik, enz. in real-time, op elk moment en overal via de Smappee app. De Smappee Comfort PlugsTM en samenwerkingen met andere IoT-oplossingen geeft consumenten de mogelijkheid om hun huis te veranderen in een slimmer en beter huis. De professionele versie biedt de kmo’s en multi-sites real-time data van één of meerdere sites met dezelfde eenvoudige installatie en gebruiksvriendelijke app als de consumentenversie. Smappee wil de energiegewoonten van zijn gebruikers veranderen door energiebesparing leuk te maken en hun energieverbruik te verminderen, zonder afbreuk te doen aan comfort. Dit zorgt ervoor dat zowel de gebruiker als het milieu profiteren van de energie-efficiënte oplossingen van Smappee. Het bedrijf werd in 2012 opgericht door Hans Delabie en Stefan Grosjean, voorstander van hernieuwbare energie en energie-efficiëntie, internationaal expert in Smart Grids & Energy Management en oprichter van EnergyICT - nu onderdeel van Honeywell- en werd sindsdien al verschillende malen bekroond. Smappee heeft zijn hoofdzetel in Kortrijk, België, en biedt zijn oplossingen in 85 landen wereldwijd. Voor meer informatie, bezoek www.smappee.com.