ENGIE, Smappee en EVBox bundelen hun krachten om het Outlook-gebouw op Schiphol Central Business District energie-efficiënter te maken.

Kortrijk, België, 19 september 2019 Microsoft-medewerkers die werken in The Outlook, een kantoorgebouw beheerd door Schiphol Real Estate, kunnen hun elektrische auto's opladen bij een van de 40 nieuwe oplaadpunten. Opvallend is dat de infrastructuur van het gebouw oorspronkelijk slechts 17 oplaadpunten ter beschikking stelde. Dankzij de slimme oplossing van technisch dienstverlener en energiebedrijf ENGIE, laadstationfabrikant EVBox en de aanbieder van slim opladen Smappee kan The Outlook nu 40 EV-laadpunten aanbieden in plaats van slechts 17, zonder dat de huidige infrastructuur hoeft te worden aangepast. De installatie is ook voorzien van bidirectioneel laden dat is ontwikkeld door ENGIE samen met Hitachi: een dynamische (slimme) uitwisseling van energie tussen de auto's, het gebouw en het net.

Uitdagingen voor het opladen van elektrische auto’s.
Voor eigenaars en exploitanten van grote winkel- en bedrijfsgebouwen is het opladen van het toenemend aantal elektrische voertuigen een uitdaging. De nieuwe energiemanagementtechnologie die ENGIE, Smappee en EVBox hebben ontwikkeld, biedt een kostenefficiënte oplossing die de noodzaak voor aanpassingen in de bestaande energie-infrastructuur vermindert. Schiphol Real Estate loopt hiermee voorop in een baanbrekend gezamenlijk project van Smappee, ENGIE en EVBox.

Dynamisch load balancing voor veilig en geoptimaliseerd laden.Smappee-EVBox-ENGIE
Om meer oplaadpunten toe te voegen aan het Outlook-gebouw heeft systeemintegrator ENGIE samen met haar partners EVBox en Smappee een unieke oplossing gerealiseerd: EV-laadstations met dynamische load balancing. Zo wordt het aantal stations gemaximaliseerd zonder de elektrische capaciteit van het gebouw te overbelasten. Werknemers in het kantoorgebouw van Schiphol Real Estates The Outlook profiteren als eerste van de nieuwe technologie. De 40 oplaadpunten voor elektrische auto's bij The Outlook zijn verdeeld in twee reeksen van 20-eenheden. Aan het hoofd van elke string staat een slimme lader die is uitgerust met Smappee Infinity-technologie. Het vertelt de EVBox-laadstations hoeveel stroom te gebruiken, sorteert de laadvolgorde op logische wijze en vermindert het opgenomen vermogen om overbelasting of extra kosten bij het overschrijden van piekcapaciteitslimieten te voorkomen. Tegelijkertijd wordt ervoor gezorgd dat elk voertuig optimaal wordt opgeladen. Het zal ook vraagrespons-services mogelijk maken door elektriciteit van de voertuigen terug te brengen naar het gebouw of door hun laadsnelheid aan te passen. Deze vraagrespons-services zullen ook mogelijk zijn richting het net.

The Outlook is nu in staat om alle 40 EV-oplaadpunten te bedienen met infrastructuur die oorspronkelijk is ontworpen voor slechts 17 oplaadpunten.Hierdoor zijn aanzienlijke besparingen gerealiseerd.

Jan Willem Weissink, Managing Director van Schiphol Real Estate bij Royal Schiphol Group, zegt: "Of het nu gaat om bidirectioneel EV-opladen, slimme kantoorgebouwen of de uitrol van onze duurzaamheidsdoelstellingen, samenwerking met toonaangevende bedrijven zoals ENGIE, Smappee en EVBox helpt ons om onze duurzaamheidsdoelen te behalen en ons bedrijf toekomstbestendig maken." Schiphol Real Estate wil deze succesvolle initiatieven ook op andere locaties doorvoeren.

Smappee Engie EVBox Schiphol The Outlook Smart EV Charging

Over Smappee
Over Smappee Smappee is een bekroond internationaal cleantechbedrijf dat zijn klanten wil helpen energie en geld te besparen door hun energieverbruik te verlagen en hun energie-efficiëntie te verhogen. Ons toekomstbestendige energiemonitoringsysteem maakt gebruik van geavanceerde technologie om het gebruik van elektriciteit, zonne-energie, gas en water in real time te analyseren. Smappee is een toonaangevende speler die nauwkeurige energiegegevens aanreikt tot op toestelniveau. Dankzij de lage kosten en meerdere integratiemogelijkheden is Smappee de keuze bij uitstek voor leveranciers van energiediensten (ESCO's) en bedrijven die op zoek zijn naar integratie van IoT-energietechnologie.

Over ENGIE
ENGIE Nederland is een services- en energiebedrijf dat de leiding neemt in duurzame verandering. ENGIE Nederland bestaat uit ENGIE Services (marktleider in technische dienstverlening) en ENGIE Energie. Als één ENGIE spelen wij op een verantwoorde manier in op maatschappelijke ontwikkelingen en banen we de weg voor een nieuwe, CO2-neutrale, duurzame en digitale generatie. Onze 6.200 medewerkers helpen bedrijven, instellingen en consumenten met slimme innovatieve technische oplossingen, integrale duurzame gebiedsontwikkeling, energiezuinige smart building oplossingen, en een betrouwbare opwekking en levering van groene energie. ENGIE Nederland is onderdeel van de beursgenoteerde ENGIE Groep met wereldwijd 160.000 medewerkers en een omzet van 60.6 miljard euro in 2018.

Over EVBox
EVBox is de toonaangevende wereldwijde fabrikant van laadstations voor elektrische voertuigen en oplaadsoftware. Met meer dan 85.000 geïnstalleerde oplaadpunten in 55 landen over de hele wereld, zorgt EVBox voor wereldwijde duurzame mobiliteit door het introduceren van betrouwbare oplossingen voor het opladen van elektrische auto's. Sinds maart 2017 is EVBox onderdeel van ENGIE. In 2018 nam EVBox de fabrikant van ultrasnelle oplaadstations EVTronic over en voegde 1000 snelle laadstations toe aan zijn Europese netwerk.

Perscontact Smappee
Delphine Van Hoecke